Unazad nekoliko mjeseci djeca iz skupine „Bombončići“ Dječjeg vrtića Bambi učili su o različitostima i posebnostima među ljudima kroz projekt „Svatko je poseban na svoj način“. Poticaj za provedbu projekta nastao je spontano u igri s kutijama od lijekova na kojima su djeca otkrila Brailleovo pismo. Zanimalo ih je čemu te „točkice“ služe te kako slijepi i slabovidni ljudi mogu čitati dodirujući ih prstima? Potaknute interesom djece odgojiteljice Ružica Conar i Kristina Plantak krenule su s osmišljavanjem i pripremom različitih aktivnosti kroz koje su nastojale upoznati i djeci približiti osobe s različitim tjelesnim oštećenjima i invaliditetom, kao i ostalim (unutarnjim) aspektima različitosti kojima smo svi mi obogaćeni.
Kako je djeci predškolske dobi najlakše približiti razlike među ljudima koje su primarno tjelesne, projekt je započeo posjetom roditelja iz skupine koji ih je upoznao s pomagalima koje koriste osobe s tjelesnim invaliditetom. Djeca su sa zanimanjem promatrala sve što im je bilo prezentirano te su radi što boljeg razumijevanja i oni sami imali priliku isprobati različita pomagala. Suradnja s roditeljima aktivno je nastavljena i kroz daljnji tijek projekta, pa je djecu tako posjetila majka koja je psihologinja, a koja im je na zanimljiv način osvijestila koliko je različiti unutarnji svijet emocija, želja i potreba svakog djeteta. Majka dječaka s teškoćama u razvoju koji je dio skupine „Bombončići“ za djecu je pripremila edukativnu priču i materijale kroz koje su djeca obogatila svoj rječnik i način promišljanja o različitosti i promjenama. Ostali roditelji iz skupine također su svakodnevno podržavali ovaj projekt prikupljajući materijale za poticaje, te s djecom prorađivali dojmove o kojima su im oni oduševljeno pričali.
Važnost i potreba za uključivanjem roditelja u ovakve i slične projekte u dječjem vrtiću ogledala se i kroz provedbu zajedničke radionice za djecu i roditelje pod nazivom „Priča o mojoj obitelji“, gdje je cilj bio poticati zajedništvo članova obitelji i stvaranje spoznaje o vrijednosti svake obitelji kakva god ona bila. O obiteljskim, odnosno kulturološkim razlikama djeci je pobliže ispričala i posebna gošća projekta, pedagoginja Marta Klemenčić koja je provela godinu dana u Boliviji te ih direktno upoznala s načinom kako djeca i odrasli tamo žive. Nakon održane prezentacije bilo je vidljivo kako su djeca doživjela „kulturni šok“ te su imala mnogobrojna pitanja koja su se doticala kulturoloških, rasnih i jezičnih različitosti.
Interes djece u projektu nakon svake provedene aktivnosti bio je sve veći, a s time je rasla i tolerancija prema različitosti kojoj svjedoče u svojem bliskom okruženju. To se osobito vidjelo u svakodnevnim odnosima među djecom u skupini, gdje je uočeno da su počeli iskazivati veću empatiju jedni prema drugima te se međusobno upozoravati na neprimjerena ponašanja kao što su ruganje i zadirkivanje. Na prijedlog pedagoginje dječjeg vrtića Valentine Bolčević Novak ostvarena je i suradnja s Centrom za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar, gdje su se djeca neposredno upoznala s učenicima s različitim teškoćama u razvoju na kreativnoj radionici kojom su obilježili Svjetski dan osoba s Downovim sindromom. Ovim putem iskazujemo zahvalu Centru za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar što su nas srdačno ugostili te za djecu pripremili prigodne aktivnosti i osvježenje.
Kroz projekt „Svatko je poseban na svoj način“ djeca su naučila prepoznati i prihvatiti svoje i tuđe potrebe, poštovati različitosti i graditi odnose s drugima temeljene na empatiji i socijalnoj osjetljivosti. Dodajmo i kako ovim projektom Dječji vrtić Bambi nastoji ukazati na važnost inkluzije djece s teškoćama u razvoju u redoviti odgojno – obrazovni program vrtića, kao i afirmaciju ideje ostvarivanja prava sve djece na jednake šanse bez obzira na njihove posebnosti.
Tekst pripremila:
Valentina Bolčević Novak,
pedagoginja Dječjeg vrtića Bambi